COACHING DLA NAUCZYCIELI

1.IMIĘ I NAZWISKO SPECJALISTY: Ewa Baczyńska, pedagog, coach – studia podyplomowe Life Coaching w Collegium Civitas w Warszawie

2. GRUPA DOCELOWA: nauczyciele ze szkół i placówek powiatu grodziskiego

3. FORMA ZAJĘĆ: indywidualne

4. CZAS TRWANIA: przewiduje się 3-5 spotkań, 50-minutowych, raz w tygodniu

5. CEL ZAJĘĆ: Coaching jest metodą pozwalającą w sposób efektywny wytyczyć i osiągnąć ważne cele, podnieść satysfakcję z życia zawodowego i prywatnego, stać się bardziej świadomym liderem, czy rodzicem. W pełni wykorzystuje potencjał, kompetencje i umiejętność, które posiada klient. Identyfikuje trudności. Przygotowuje do ich pokonania. Często przekłada się na motywację i większą determinację w działaniu”. 

6. ZAPISY: https://forms.office.com/r/MRCrCG1Ee4

Wstęp

Współczesna sytuacja w edukacji – ciągłe zmiany, różnorodność potrzeb uczniów, oczekiwania rodziców i instytucji narzuca wiele wymagań w stosunku do nauczycieli. Również w życiu prywatnym nauczyciele zmagają się  z wieloma sytuacjami wymagającymi od nich elastyczności, odporności i szukania nowych rozwiązań. Rodzice, uczniowie oraz dyrektorzy oczekują od nauczycieli maksymalnej efektywności. Brak wyników, czy to w pracy czy poza nią, prowadzi do poczucia braku satysfakcji. Możliwość zwiększenia efektywności i rozwoju daje praca z coachem.

Co to jest coaching?

Według Międzynarodowej Federacji Coachów coaching „to towarzyszenie klientowi w kreatywnym procesie, który skłania do myślenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału. Coaching jest metodą pozwalającą w sposób efektywny wytyczyć i osiągnąć ważne cele, podnieść satysfakcję z życia zawodowego i prywatnego, stać się bardziej świadomym liderem, czy rodzicem. W pełni wykorzystuje potencjał, kompetencje i umiejętność, które posiada klient. Identyfikuje trudności. Przygotowuje do ich pokonania. Często przekłada się na motywację i większą determinację w działaniu”. 

To znaczy, że proponowany coaching to szansa na rozwój osobisty nauczyciela. Dotyczy wspierania, pomagania i towarzyszenia w samokształceniu, poprawie wydajności i osiąganiu postawionych celów dzięki wykorzystaniu posiadanych przez klienta zasobów. Nauczyciel korzystający z coachingu jest aktywny w procesie rozwoju, co sprawia, że czuje się zainspirowana, aby maksymalnie wykorzystać swój osobisty i zawodowy potencjał. Wsparcie uzyskane od coacha pozwali klientowi na samodzielnie dokonywanie zaplanowanej zmiany. Klient sam jest w stanie wybrać stosowne dla siebie metody oraz zakres podejmowanych działań, co wpływa na kierunek i sukces. 

Podstawa pracy coachingowej opiera się na profesjonalnej i partnerskiej relacji pomiędzy coachem a klientem. Coach wierzy w swojego klienta, pomaga ustalić co jest celem coachingu, które cele są długofalowe i bieżące, Coach zadaje pytania, wspiera w trakcie organizowania myśli, wyciąga wnioski, pilnuje procesu osiągania celu oraz prowadzi klienta ku zdobywaniu doświadczeń. Ponadto coach mówi swojemu klientowi o tym, co zauważył podczas własnych obserwacji jego zachowania oraz stawia wyzwania klientowi.

Coach w swoim działaniu nie prowadzi terapii psychologicznej, nie koncentruje się na zmniejszeniu psychicznego bólu i jego przeszłości, czy też niesieniu pomocy w problemach natury psychicznej lub emocjonalnej. Nie jest też doradcą metodycznym ewluującym działania zawodowe nauczyciela.

Co to jest coaching indywidualny?

Propozycja poradni „Coaching dla nauczycieli” to coaching indywidualny, który koncentruje się przede wszystkim na odkrywaniu siebie, swoich mocnych stron i potrzeb. Skupia się na uczeniu się sposobów, które pozwolą na wyrażanie i budowanie nowej strategii działania. Dzięki pracy nad pewnością i wiarą w siebie, nauczyciel odkrywa i pragnie realizować swój cel oraz marzenia. Klient  czuje motywację i chce osiągnąć sukces. Czuje moc swojej sprawczości dzięki odkryciu powodów swojego zachowania. Za sprawą tego procesu może wypracować nowe wzorce zachowania, funkcjonowania, zmiany przekonań, które utrudniają życie.   

Korzyści coachingu i kiedy warto z niego skorzystać?

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w 2008r. w Chartered Institution For Professional Development, za deklarowane rezultaty coachingu uważa się większą samoświadomość (68% odpowiedzi), efektywniejsze wyznaczanie celów (62%), bardziej zróżnicowanie życie (61%), obniżony poziom stresu (57%), odkrycie samego siebie (53%), zwiększenie pewności siebie (52%), podwyższenie jakości życia (43%), sprawniejsza komunikacja (40%) oraz zwiększona efektywność w realizacji projektów (36%). 

Coaching jest formą rozwoju dedykowaną osobom, które chcą zmian, ale potrzebują wsparcia w ich zaplanowaniu i realizacji. Praca z coachem sprawia, że  klienci odnajdują odpowiednią motywację, wytrwałość czy wiarę w siebie. Potrafią określić swój plan, cele czy działania, które miałyby zbliżyć ich do sukcesu.  Dzięki odpowiedniemu wsparciu i narzędziom, będą w stanie skutecznie wprowadzić zmiany i poprawić jakość swojego życia zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. 

Opracowano na podstawie materiału: Coaching – na czym polega i kiedy warto skorzystać? https://sensly.com/blog/coaching-na-czym-polega-i-kiedy-warto-skorzystac