ĆWICZENIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE

Usprwnianie percepcji słuchowej


1. Różnicowanie dźwięków:

- wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja,
- różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody oraz odgłosów wydawanych przez różne przedmioty codziennego użytku i dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne,
- rozpoznawanie melodii znanych piosenek,
- określenie właściwości dźwięków: wysokie - niskie, długie - krótkie, pojedyncze - kilka.
2. Odtwarzanie dźwięków:
- odtwarzanie gry na instrumentach perkusyjnych, np.: dwa razy bębenek, jeden raz trąbka, trzy razy bębenek,
- odtwarzanie dźwięków na różnych instrumentach,
- zabawy ze śpiewem, klaskaniem.
3. Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej:
- wyodrębnianie głosek z wyrazów: w nagłosie, śródgłosie i wygłosie,
- reagowanie sygnałem na określoną głoskę,
- segregowanie obrazków wg głoski pierwszej, ostatniej, trzeciej, drugiej, itd.,
- tworzenie sylab z określoną samogłoską próby budowania wyrazów z daną sylabą,
- wymyślanie wyrazów zaczynających się określoną głoską,

- podawanie liczby głosek w wyrazie (analiza),
- podanie głoski ze względu na jej lokalizację: pierwsza, druga, ostatnia (wyodrębnianie),
- podawanie liczby sylab w wyrazie (analiza),
- śpiewanie piosenek sylabami,
- dobieranie par wyrazów, których nazwy się rymują,
- segregowanie obrazków wg wzrastającej liczby sylab (malejącej, jednakowej),
- podział lub synteza wyrazu: sylabowa, głoskowa,
- podział zdań na wyrazy, przeliczanie słów.

 

Ćwiczenia usprawniające pamięć i koncentrację uwagi:


-
wykonywanie pracy na czas (ze stoperem) w takich zajęciach, jak stemplowanie, kopiowanie, układanie (poprawa wyników),

- kolorowanie ukrytego obrazka,

- kolorowanie mandali,

- układanie puzzli,

- układanie ciągów tematycznych : np. : piłka od najmniejszej do największej,

- uzupełnianie brakującego elementu w szeregu,

- układanie trzech, czterech, pięciu brakujących elementów w szeregu, przy podanym elemencie pierwszym i ostatnim,

- ćwiczenie pamięci sekwencyjnej : zapamiętywanie układów geometrycznych eksponowanych kolejno np. : koło, kwadrat, trójkąt (w zależności od zaawansowania ćwiczeń wprowadza się dodatkowo kolor, jako cechę różnicującą ),

- ćwiczenie pojemności pamięci : odtwarzanie z pamięci wzoru np. ułożonego z figur geometrycznych różnej wielkości, kształtu i koloru,

-    powtórz numer telefonu (zaczynamy od 3,4 cyfr – dziecko ma je powtórzyć),

-    jedziemy na wycieczkę: zabawę zaczynamy mówiąc „jedziemy na wycieczkę i zabieramy...”. Wymyślamy  i wymieniamy na zmianę z dzieckiem rzeczy, jakie zabieramy na wycieczkę powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione, np.

mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak”

dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak i namiot”

mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot i piłkę”

dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot, piłkę i koc” itd.

Można wprowadzać różne odmiany tej zabawy poprzez zmianę początkowych zdań, np. „Jesteśmy w sklepie i kupujemy...”, „Na urodziny Paweł dostał...”

- pokazujemy dziecku ilustrację i prosimy aby przez 30 sekund uważnie jej się przyglądało, następnie zabieramy rysunek i prosimy o odpowiedzenie na różne pytania dotyczące tego co znajdowało się na obrazku,

- powtarzamy dziecku 10 razy pewną sekwencję słów (na przykład: KOMIN, KACZKA, KANAPA, KRZESŁO, KROWA, KOT, KACZKA, KOGUT, KURA), a następnie prosimy aby powtórzyło wyrazy w tej samej kolejności.

Opracowanie: mgr Magdalena Kurant-Gontarczyk-pedagog