Praca domowa-dla dziecka czy dla rodzica?

Jak można pomóc dziecku w odrabianiu pracy domowej? Czy odrabianie jej może być przyjemnością?

Jak pomagać dziecku w odrabianiu pracy domowej?

 

Nauka jest obowiązkiem dziecka a odrabianie pracy domowej  ma pomagać mu w przyswajaniu i utrwalaniu wiedzy.

W jaki sposób rodzice mogą  usprawnić pracę swojego dziecka w domu, zwłaszcza teraz, gdy dziecko nie uczęszcza do szkoły?

Ważnych jest kilka prostych zasad:

  • Zadbaj, aby dziecko miało zapewnione odpowiednie miejsce do pracy: dobrze oświetlone biurko lub stół, w pomieszczeniu cichym, z dala od włączonego telewizora, hałasującego młodszego brata. Niektórym dzieciom pomaga cicha ,,muzyka w tle’’. Zadbajmy o przewietrzenie pokoju.
  • Zapewnij dziecku wszystkie potrzebne do pracy przybory, które trzeba dostarczyć z zewnątrz (bloki rysunkowe, materiały plastyczne); zadbaj, aby dziecko przed rozpoczęciem pracy naostrzyło kredki, przygotowało cyrkiel, potrzebne książki. Ważne jest, aby na biurku nie znajdowały się przedmioty rozpraszające (pluszaki, samochodziki, telefon z wciąż nadchodzącymi wiadomościami, jedzenie). Pomocna może być natomiast butelka z czystą wodą.
  • Ustal stałą porę na odrabianie lekcji, tak, aby stała się ona dla Twojego dziecka rutyną. Można ustalić godzinę, o której dziecka zaczyna odrabiać lekcję lub określoną porę, np. po obiedzie. Dobrze też sprawdza się metoda, że ,,najpierw nauka, potem zabawa’’.Jeśli nasze dziecko szybko nuży się i męczy odrabianiem lekcji, zaproponujmy mu odrabianie lekcji od przedmiotu czy pracy dla niego trudniejszej.W przypadku dziecka, które ma problem z rozpoczęciem odrabiania lekcji, powinno zacząć pracę od zadań dla niego łatwiejszych czy przyjemniejszych. Gdy prac domowych jest więcej, ważne jest przeplatanie pracy (zadania trudne na przemian z łatwymi; prace pisemne przeplatane zadaniami typu: naucz się wiersza).
  • Zachęcaj dziecko do odrobienia lekcji tego samego dnia, którego praca została mu zadana. Bądź w pobliżu dziecka ale nie stój za jego plecami, nie siedź razem z nim przy biurku-chyba, że pojawią się trudności i dziecko prosi o pomoc.W przypadku młodszych dzieci ( pierwsza klasa) zapytaj dziecko, czy wie, jak wykonać zadanie, rozumie polecenie.Po wykonaniu pracy przejrzyj ją, sprawdź odpowiedzi ale nie poprawiaj za dziecko błędów. Wskaż błędne fragmenty pracy.

 

Na podstawie Carmella van Vleet: Zadania domowe i bojowe

 

mgr Katarzyna Biernat-psycholog