Statystyki
- Odwiedziny: 460436
- Do końca roku: 237 dni
- Do wakacji: 44 dni
Godziny pracy:
poniedziałek - czwartek
8.00 - 18.00
piątek
8.00 - 16.00
Środa, 2024-05-08
Imieniny: Kornela, Lizy
Często spotykamy się ze stwierdzeniem - on/ona słyszy tylko to co chce!
Co może być przyczyną takiego funkcjonowania?
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (APD) to zespół objawów wynikających z zaburzenia pracy zmysłu słuchu spowodowanych nieprawidłowościami na poziomie centralnego układu nerwowego- ośrodków umiejscowionych w mózgu, które odpowiadają za przetwarzanie bodźców słuchowych. Dziecko słyszy — podstawowe badania słuchu są prawidłowe, dziecko reaguje na dźwięki, lokalizuje ich źródło, lecz nie słucha — zachowuje się i funkcjonuje podobnie do dzieci
z niedosłuchem, nie reaguje na polecenia, nie odpowiada na pytania. Zaburzenia przetwarzania słuchowego to nie to samo co wada słuchu, chociaż ich objawy mogą być bardzo podobne.
Słuch dziecka z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego jest prawidłowy, nie ma ubytku słuchu.
Natomiast mózg dziecka z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego nie potrafi rozpoznawać
i interpretować dźwięków, w tym również dźwięków mowy. Aby poprawnie je zdiagnozować należy wcześniej wykluczyć wszystkiego rodzaju ubytki słuchu.
Warunkiem skutecznej pomocy i zapobieganiu pojawienia się trudności edukacyjnych jest wczesne zauważenie niepokojących objawów i skierowanie dziecka na specjalistyczne badania, a w razie potrzeby terapię i rehabilitację.
UWAGA: Czynnikiem ryzyka wystąpienia Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego może być zbyt długi czas spędzany przed telewizorem i komputerem, telefonem!
W jaki sposób objawiają się Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego?
Dzieci, u których występują Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego najczęściej:
Trudności dzieci z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego nasilają się gdy przebywają
w pomieszczeniach i miejscach, w których panuje hałas, na przykład na placu zabaw, podczas imprez sportowych, w szkolnej stołówce, na korytarzu. Gdy mowa nie jest kierowana bezpośrednio do nich, mogą jej nie rozumieć. Podobnie z pytaniami i poleceniami – często nieprawidłowo reagują na nie, zwłaszcza, gdy są długie i skomplikowane, gdy różnice pomiędzy dźwiękami
w słowach, nawet wypowiadanych głośno i wyraźnie, są niewielkie.
W efekcie, pomimo prawidłowego rozwoju intelektualnego, dziecko ma poważne problemy
w nauce, w nabywaniu języka.
Badania wykazały, że centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego występują u 4-5 proc. dzieci w wieku 7-14 lat (częstość ich występowania jest dwukrotnie większa u chłopców), jednakże współwystępując z różnymi zaburzeniami jak np. dysleksja mogą sięgać nawet kilkudziesięciu procent. Szacuje się, że u co czwartego dziecka z dysleksją rozwojową współistnieją ośrodkowe zaburzenia słuchu.
Jeśli podejrzewasz, że twoje dziecko może mieć Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego, zadaj sobie następujące pytania:
Wstępną diagnozę Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego może postawić specjalista z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, jednak właściwe rozpoznanie należy do audiologa bądź otolaryngologa.
Wskazówki dla rodziców dziecka z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego:
do siebie),
Opracowała
mgr Luiza Wiśniewska
Logopeda
Na podstawie wypowiedzi dr hab. n. med. Piotra H. Skarżyńskiego: „Zaburzenia przetwarzania słuchowego” Konferencja Przetwarzanie słuchowe w edukacji dziecka, 2017r.